علت ریزش مو

در این مقاله شما راجب به مشکل ریزش مو علت ریزش مو ، درمان ریزش مو جلوگیری از ریزش مو راهکار برای جلوگیری از ریزش مو و… اطلاعات دریافت میکنید. پایه های مو از فولیکول تشکیل میشود و رگ های خونی وظیفه تغذیه سلول های فولیکول مو و رساندن هورمون هایی که رشد و ساختار مو را کنترل می کند دارند. از مهم ترین و شایع ترین دلایل ریزش مو اعم است از :

  • ژنتیک
  • آب و هوای نامناسب
  • تغییراتی در هورمون ها
  • استفاده از دارو
  • افزایش سن
  • استرس
  • مشکلات عصبی و فشار روحی
  • استفاده از شامپو های نامناسب
  • استفاده از رنگ نامناسب
  • تغذیه
  • و…

شایع ترین علت ریزش مو عبارتند از :

آسیب جسمانی

مشکلاتی که بدن انسان را ضعیف میکند ، به گذشت زمان میتواند باعث ریزش موی سر شود . مشکلاتی مانند : آنفولانزا ، جراحی ، تصادف ، و انواع ویروس ها از دلایل ریزش مو هستند. همچنین چربی بیش از حد کف سر هم باعث ریزش مو میشود. خوشبختانه  در بیشتر مواقع ریزش ناشی از آسیب های جسمانی به دنبال بهبود و تقویت سلامت بدن ، رفع میشود.

بارداری و تاثیرات آن در علت ریزش مو

بارداری توانایی شوک وارد کردن به بدن را دارد که این عامل باعث ریزش مو میشود. ریزش مو به دلیل بارداری اکثرا بعد از زایمان دیده می شود و اصلی ترین دلایل بوجود آمدن آن بهم ریختن تعادل هورمونی  و کمبود ویتامین در بدن و همچنین کمبود مواد معدنی است.

علت ریزش مو

شانه ای پر از موهای کنده شده و مرده

مصرف بیش از حد ویتامین “A”

دانشمندان کشف کرده اند که استفاده زیاد از مکمل های حاوی ویتامین A در ریزش مو بی تاثیر نیست و میتواند باعث ریزش مو شود . در کل استفاده مجاز از این ویتامین a در روز 5000 واحد است. شما میتوانید با کنترل کردن استفاده از ویتامین a ، از ریزش موی خود جلوگیری کنید. استفاده درست از ویتامین a میتواند باعث درمان ریزش مو شود.

کمبود مواد معدنی ، ویتامین b و پروتئین و علت ریزش مو

استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین b و مواد معدنی به‌اندازه کافی برای بدن انسان لازم است. اکثرا گیاه‌خواران به دلیل عدم مصرف محصولات غذایی جانوری با مشکل ریزش مو شدید روبه رو می‌شوند که دلیل آن کمبود پروتئین، ویتامین b و آهن در بدن است. ریزش موی ناشی از کمبود پروتئین پس از مصرف دوالی سه ماه پروتئین کافی از بین می رود. گاهی هم کم‌خونی و فقر آهن دلیل اختلال در خون‌رسانی به سر و در نهایت دلیل بوجود آمدن ریزش مو می‌شود. در این حالت خوردن انواع مکمل‌های حاوی آهن و ویتامین‌های گروه b در جلوگیری از ریزش مو بسیار موثر است . منابعی نظیر گوشت، اسفناج، ماهی، حبوبات، جگر، هویج، تخم‌مرغ،آجیل و… باعث تقویت موی شما میشود.

درمان ریزش مو

موهای سر مردی که دارای ریزش موی شدید است و موهای کمی بر روی سر آن است

طاسی مردانه و زنانه در رابطه با مشکل ریزش مو

بعضی اوقات ژنتیک می‌تواند یکی از مهمترین دلیل مشکل ریزش مو و علت ریزش مو باشد، هورمون‌های جنسی مردانه در ریزش مو مؤثر هستند. ولی برای جلوگیری از طاسی باید چه کار کنیم؟ در حال حاضر مصرف ماینوکسیدیل “”Minoxidil تنها راه درمان برای ریزش مو است.اگربرای ریزش مو به پزشک متخصص مراجعه کنید پزشک شمارا معاینه کرده و معمولا خوراکی مانند . Finasteride یا همان فیناستراید تجویز میکند.

کم‌کاری تیروئید و تغییرات در هورمون ها

به هم‌خوردن نظم هورمون‌ها  و یا کم‌کاری تیروئید می‌تواند از مهمترین علت ریزش مو سر باشد. تنها راه شناسایی کم‌کاری تیروئید و تغییرات هورمونی ، گرفتن آزمایش خون  است و این مشکلات با تجویز و مصرف دارو از بین میرود.

ابتلا به بیماری‌های مختلف و علت ریزش مو

ابتلا به بیماری‌های نظیر “خودایمنی”  “مزمن لوپوس” ، “سرطان”  “آلوپسی”،  “تأثیرات  شیمی‌درمانی”  آره ئاتا یا ریزش سکه‌ای مو، سندرم تخمدان پلی کیستیک -PCOS-  ، اختلال روانی  “تریکوتیلومانیا” و همچنین استرس شدید و افسردگی شدید می‌تواند یکی از دلایل ریزش موی سر شما باشد.

کاهش وزن و درمان ریزش مو

اکثرا افراد به دلیل داشتن رژیم غذایی نامناسب و کاهش شدید وزن مواد معدنی و ویتامین‌های زیادی را در بدن از دست می‌دهند که همین موضوع به مرور زمان باعث ریزش مو سر خواهد شد. این کار نوعی از آسیب جسمی است که باید به‌جای آن از رژیم غذایی درست و با تایم به درست و ورزش استفاده کرد.

بستن غیراصولی مو مراقبت نکردن از مو

در میان بانوان ،زیبا کردن مو یک امربسیار رایج است که اگر دقیق و درست انجام نشود، می‌تواند یکی از دلایل ریزش مو شما باشد. استفاده مکرر از اتوی مو، سشوار، بافت غیراصولی و محکم، بستن محکم و نادرست موها  و استفاده بیش از حد رنگ‌ها و شامپوهای غیراستاندارد، حمام با آب داغ، شانه کردن مو در حمام ، شست وشوی نادرست مو و … می‌تواند اصلی ترین دلیل ریزش مو باشد. همچنین از قراردادن موهای خود به مدت طولانی جلوی نور آفتاب و یا سرمای شدید جلوگیری کنید و شانه زدن موها را به‌آرامی بهتر است با برس چوبی انجام دهید.

کم‌ آبی دربدن یکی دیگر از علت ریزش مو

نوشیدن روزانه دوازده لیوان آب از کارهای است که باعث قطع یا کمتر شدن ریزش مو میشود. آب علاوه بر جلوگیری از ریزش مو سبب شفاف شدن پوست و سلامت کلیه و بدن می‌شود. خوردن میوه‌ها و سبزی‌های پر آب می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند.

استفاده بیش از حد استروئیدهای آنابولیک

افرادی که بدنسازی و پرورش اندام کار می کنند ، باید توجه داشته باشند که رسیدن به فرم بدن مورد نظر و استفاده بیش از اندازه استروئیدهای آنابولیک می‌تواند باعث ریزش موها  شود. لذا دقت در میزان مصرف این ماده و داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند.

علت ریزش مو

شانه سر فردی که دارای مشکل ریزش مو است و پر از موهای مرده است

مصرف زیاد الکل و مواد مخدر و علت ریزش مو

رکشیدن سیگار، قلیان ، ویب ، پیپ و دیگر مواد مخدر به‌ مرور علاوه بر تخریب بافت ریه، مشکلات خونی و سرطان، سبب اختلال در عملکرد درست فولیکول‌ موها می‌شود و با محدود کردن خون ‌رسانی منجر به ریزش مو خواهد شد. همچنین دقت داشته باشید که مصرف الکل هم در کنار نابودی سیستم گوارشی و کبد از رسیدن مواد مغذی به ریشه مو جلوگیری کرده و در نهایت می‌تواند باعث ریزش موشود. با نکشیدن دود میتوان مشکل ریزش مو ی خود را برطرف کرد

جلوگیری از ریزش مو راه های درمان ریزش مو و علت ریزش مو

برای جلوگیری از ریزش موی شدید باید به پزشک متخصص مراجعه کرد که پزشک برای شما دارو های مختلفی تجویز میکند. این دارو ها عبارتند از :

  1. ماینوکسیدیل
  2. داروهای زد آندروژن
  3. اسپیرونولاکتون
  4. داروهای ضد عفونت های قارچی
  5. داروهای کنترل یائسگی
  6. فیناستراید و یا پروپشیا
  7. آنترالین
  8. هیرویت
  9. پاورفیت
  10. کتوکونازول
  11. کورتیکو استروئید
  12. مولتی ویتامین
  13. قرص آهن
  14. سایمتیدین
  15. سایپروترون استات
  16. استروژن و پروژسترون
  17. ضد بارداری
  18. بیوتین
  19. سیپروترون استات با اتینیل استرادیول
  20. تزریق پلاسمای حاوی پلاکت

همچنین برای جلوگیری از ریزش مو میتوان از راهکار های متن زیر استفاده کنید.

شستشوی روزانه ی سر و موها

شستن موها و کف سر کمک به جلوگیری از ریزش مو میکند به دلیل تمیز نگه داشتن پوست سر ؛

اجتناب از کشیدن موها

موهای سر بسیار انعطاف پذیر میباشد به همین دلیل مو باید الزاما به اندازه ای کشیده شود که به باف موها آسیبی نرسد.

استفاده ی کم از سشوار و اتوی مو

برای اینکه مشکل ریزش مو پیدا نکنید ، از استفاده وسایل حرارتی و داغ جلوداری کنید چون باعث بوجود آمدن مشکل ریزش مو میشود . میتوان برای جلوگیری از عوارض صاف کردن و درمان ریزش مو ، موهای خود را کراتین و یا پروتئین کرده.

علت ریزش مو

دختری که با چهره ای متعجب به موهای خود دست میزند و نگاه میکند

استفاده نکردن رنگ مو و مواد شیمیایی

استفاده زیاد از رنگ مو میتواند باعث علت ریزش مو شود و مشکل ریزش مو را بوجود بیاورد ؛ پس برای جلوگیری از ریزش مو میتوان از رنگ مو و مواد شیمیایی استفاده ای نکرده.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *