پسوریازیس چیست؟ علائم و نشانه های پسوریازیس

در جواب سوال پسوریازیس چیست؟ میتوان گفت که پسوریازیس بیماری مزمن و پوستی است که شایع ترین علت بوجود آمدن آن اختلال در سیستم ایمنی بدن است. همچنین پسوریازیس با نام های بیماری صدف پوستی و یا صدفت هم شناخته میشود. در ادامه این مقاله راجب به پسوریازیس چیست ، علائم پسوریازیس ، علت به وجود آمدن پسوریازیس و درمان آن مطلب دریافت میکنید.

بیشترین علائم و نشانه های پسوریازیس چیست؟

از شایع ترین علائم پسوریازیس میتوان به :

  1. پینه های ملتهب ، برجسته و با رنگ قرمز بر روی پوست
  2. پوستی با رنگ قرمز با احتمال ترک خوردن و خونریزی
  3. مفاصل دردناک و متور
  4. خارش و سوزش در ناحیه پینه ها
  5. فلس ها و یا پلاک های نقره  ایی  بر روی پینه های قرمز
  6. زخیم تر شدن ناخن ها
  7. سوراخ  شدن ناخن ها
  8. برآمدگی ناخن ها
  9. زدن تاول های چرک بر روی لکه های قرمز پوست
  10. و…

اشاره کرد

(توجه داشته باشید که علائم پسوریازیس در افراد بسیار متفاوت است)

راه های درمان و رفع پسوریازیس چیست؟

درمان قطعی برای بیماری پسوریازیس چیست؟ درمان قطعی برای پسوریازیس هنوز شناخته نشده است ولی روش هایی در دسترس است که توانایی کنترل علائم این بیماری را دارند.

یکی از این روش های:

استفاده از دارو پسوریازیس چیست؟

داروهایی مانند کرم ، پماد ، لوسیون ، فوم و محلول میتواند به درمان پسوریازیس کمک کند . به خصوص آن هایی که حاوی کورتیکواستروئید ها هستند که اکثرا برای درمان افراد ابتلا به نوع خفیف تا متوسط بیماری استفاده میشود.

پسوریازیس چیست؟

دیگر درمان های موضعی شامل داروها و قرص و کپسول های مبتنی بر ویتامینD ، رتینوئید ها “که یکی از مشتقات ویتامین A هست” و آنترالین هستند.

روش درمان فوتوتراپی برای پسوریازیس چیست؟

این روش برای درمان پسوریازیس با تابش نور فرابنفش به پوست با کمک دکتر متخصص انجام میشود. اکثرا درمان پسوریازیس با کمک فوتوتراپی  در صورتی توصیه میشود که قسمتهای بزرگی از پوست بدن تحت تاثیر پسوریازیس باشد.

توجه داشته باشید که پسوریازیس هم روش های درمان خانگی دارد . حالا روش های درمان خانگی پسوریازیس چیست؟

یوگا ، مدیتیشن و ارامش روحی

ترجیحا دو هرروز هفته 20 دقیقه مدیتیشن به شما کمک میکند تا مفاصل شما انعطاف پذیر شود.

مصرف غذاهای دریایی و ماهی

ماهی و غذاهای دریایی به دلیل داشتن ویتامین های A  و D و همچنین امگا 3 به شما در بهبود پسوریازیس کمک میکند.

سرکه سیب

سرکه سیب که دارای خواص زیادی هستند کمک به بهبود علائم پسوریازیس شما میکند. میتوانید یک عدد پینه را به سرکه سیب آغشته کنید و بعد بر رروی مناطقی که خارش دارد ماساژ دهید.

زردچوبه

پورد زردچوبه نوعی ماده برای ضد الهتاب پوت است

ژله آلوئه ورا

آلوئه ورا به دلیل خواص ضد التهابی و تریمی که دارد به پسوریازیس شما کمک میکند.

پوسته ی موز

  این روش را اینگونه باید انجام داد که پوست موز را خمیر کرده با در همزن با پودر زردچوبه آنرا مخلوط کنید و بر روی سطحی که خارش دارد بریزید و ماساژ دهید اینگونه میتوانید مانع خارش پوست شوید.

یخ

در اکثر مواد استفاده از کیسه یخ  میتواند باعث کاهش خارش و کاهش درد مفاصل بیمارهایی که دارای آرتریت پسوریازیس موثر میباشد.

ترکیب خمیر سیر و ژل آلوئه ورا 

ترکیب خمیر سیر و ژله آلوئه ورا برای پسوریازیس چیست؟ ترکیب این دو میتواند به کاهش التهاب کمک کند.  این ترکیب را با مدت 30 ثانیه بر روی پوست ماساژ دهید و بعد تاثیر آن را مشاهده میکنید.

 نمک دریایی

مقداری از این نمک را در وان حمام ریخته و سپس به مدت یک ساعت خود را در وان به آن اغشته کنید.

(اگر دارای زخم باز و یا پوست ترک خورده هستید این کار سوزش ایجاد میکند.)

برگ کلم

کلم را خورده ریز و یا رنده کرده و آن را آبپز کنید سپس با  روغن بادام مخلوط کنید و بر روی پوست ماساژ دهید

روغن کرچک

استفاده از روغن کرچک و ماساژ دادن آن بر روی پوست میتواند موجب بهبودی پسوریازیس شما شود

آب

یکی از شایع ترین درمان برای پسوریازیس خوردن روزانه یک لیتر آب هست.

انواع پسوریازیس چیست؟

این بیماری انواع مختلفی دارد و هرکدام با یکدیگر تفاوت های زیادی در علائم و درمان و .. دارند. انواع پسوریازیس در متن زیر نوشته شده است :

پسوریازیس پلاکی

این نوع از پسوریازیس (پلاکی) با نام ولگاریس هم نام برده میشود. بیشترین شکل وجود پسوریازیس این نوع است که حدودا بین 80 تا 90% پسوریازیس به این نوع مربوط است. این نوع زمانی در بدن ایجاد میشود که سیستم ایمنی بدن یا همان سلول های T در لایه بیرونی پوست فعال شوند.

پسوریازیس گوتات

این نوع از پسوریازیس چیست؟این نوع پسوریازیس بیشتر کودکان را درگیر میکند و افراد کمتری از بزرگسالان زیر 30 سال را درگیر کرده.

گوتات اکثرا  با یک باکتری یا ویروس مرتبط بوده و علائم آن، حدود یک الی سه هفته بعد از عفونت خود را نشان میدهد. ضایعات و آثار ناشی از آن، کوچک‌تر از 1 تا 10 میلی‌متر، به رنگ صورتی، به شکل پولک و اشکی شکل بوده و با یک پوسته نازک پوشیده شده است.

پسوریازیس معکوث

پسوریازیس معکوس از نوع نادر این بیماری است . این نوع همه افراد اعم از دارای اضفه وزن ، لاغر و یا چاغ یا با وزن طبیعی را دچار خود میکند.این بیماری در قسمتهای که دارای چین و چروک هستند خود را نشان میدهد. پسوریازیس معکوس اکثرا به دلیل تجمع بیش از حد سلول‌های ذخیره‌کننده‌ چربی (آدیپوز) ایجاد میشود.

پسوریازیس  پوسچولار

از علائم اولیه این بیماری میتوان به تاول های پر از چرکی اشاره کرد که بعد از مدتی تاول ها خشک شده و به لکه های رنگی تبدیل میشود. دلیل بروز این نوع از پسوریازیس هنوز شناخته نشده است . لازم به ذکر است که بدانید این نوع پسوریازیس هم انواع مختلفی دارد مانند : موضعی ، حلقوی و گسترده ؛

پسوریازیس اریترودرمی

پسوریازیس اریترودرمی، نوع دیگری از پسوریازیس پلاکی است و به صورت گسترده و شدید، روی تمامی قسمت‌های بدن، ایجاد می‌شود. مانند پسوریازیس پوسچولار گسترده، می‌تواند موجب فلسی (پولکی شکل) شدن گسترده پوست، کم‌آبی سریع و افزایش خطر ابتلا به عفونت شود.

پسوریازیس ناخن

این نوع از رایج ترین پسوریازیس پلاکی است. اکثر یعنی حدود 90% از مبتلایان به این بیماری ، به طور کلی در طول دوره ابتلا دچار تغییراتی غیرطبیعی در ناخن‌هایشان می‌شوند. این بیماری ناخن‌های دست را بیشتر از ناخن‌های پا تحت تأثیر قرار می‌دهد.

پسوریازیس ناخن چیست؟

پسوریازیس کف سر

پسوریازیس پوست سر از نوع پسوریازیس پلاکی است که در محدوده های کف سر ، گردن ، گوش و یا حتی داخل گوش ایجاد میشود. خیلی از شماها پسوریازیس کف سر را شوره سر میبینید پس برای اطمینان به دکتر متخصص مراجعه فرمایید.

پسوریازیس چیست؟

آرتریت پسوریاتیک

آرتریت پسوریاتیک نوعی بیماری بسیار دردناک هست که محدودیت های جسمی “فیزیکی” بسیاری به همراه دارد. این بیماری 5 نوع مختلفی دارد که هرکدام از آنها علائم و نشانه های مختلفی دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *