ریزش موی سر چیست؟ توضیح و علائم آن

خیلی از ما انسان ها دچار ریزش موی سر میشویم و دلیل اصلی آن را هم نمیدانیم که برای درمان ریزش موی سر به دکتر مراجعه کنیم ؛ آیا تا به حال به ذهنتان این سوال آمده است که ریزش  مو چیست و علت آن چیست ؟ در این مقاله شما راجع به همه چیز مربوطه به ریزش مو و علائم و… اطلاعات دریافت میکنید . اکثر مردم ریزش موی سر را جدی نمی گیرند و دلیل های مانند : ژن ، طبیعی بودن و … چیز ها را بهانه میکنند ولی ریزش موی سر تا حدی نرمال است ولی از یک حدی به بعد با زیاد شدن ریزش موهایتان برای درمان به دکتر متخصص مراجعه کنید.

(تا پایان این مقاله با ما همراه باشید)

انواع ریزش موی سرچیست؟

ریزش مو اختلالی است که با نام ” آلوپسی ” شناخته شده است .

ریزش مو انواع زیادی دارند که عبارتند از:

ریزش مو زنان :

اختلال ریزش مو در زنان از نازک شدن تارهای مو به وجود می آید . مشکل ریزش مو در زنان یک قسمت طبیعی در چرخه افزایش سن است که شروع آن بعد از بلوغ است. ریزش مو میتوان به ندرت به طاسی ایجاد شود.

ریزش مو مردان :

شروع ریزش مو در مردان از سن بلوغ است و ممکن است تا سال های زیادی طول بکشد . ریزش شقیقه مو اختلالی است که در قسمت فوقانی شقیقه ها و فوقانی سر ایجاد می شود.

ریزش موی سر چیست؟

ریزش موی سر چگونه به وجود می آید ؟

ریزش موی سر میتوان در اثر توقف در چرخه رشد مو ایجاد شود ؛ همچنین ریزش مو فقط در ناحیه سر اتفاق نمی افتد بلکه ریزش موی سر میتوان در همه ی نقاط بدن اتفاق بیوفتد اما شایع ترین محل ریزش مو روی پوست ، موهای سر است.

ریزش موی آندروژنیک

آلوپسی آندروژنیک اختلالی است که اکثرا دلیل آن دلایل ارثی است. این نوع ریزش موی سر درمان دارد که راه درمان آن عمل جراحی توسط دکتر متخصص است .( با دارو هم میتوان آن را درمان کرد )

ریزش سکه ای

این نوع ریزش موی سر به صورت لکه ای بوجود می آید. ریزش سکه ای بیشتر اوقات در موها سر اتفاق می افتد اما ممکن است در ابرو ، ریش  و یا… جاها اتفاق بیوفتد. در بعضی مواقع هم امکان درد و خارش در این نوع ریزش ، است.

تلژون افلوویوم

تلژون افلوویوم چگونه به وجود می آید؟ در این نوع  فولیکولهای پوست سر به طور همزمان وارد مرحله استراحت می‌شوند که به آن “تلژون” میگویند. این نوع اختلال ریزش مو در مواقعی به وجود می آیدکه فولیکول های مو بعد از مرحله استراحت ، وارد مرحله رشد نشود. از دلایل دیگر این بیماری میتوان به تیروئید ، حراجی ، زایمان ، کمبود بیش از حد ویتامین و آهن  و… اشاره کرد.

طاسی منطقه ای (با نام آرتائا)

 یک نوع عارضه خود ایمنی است که سلول ها به فولیکول های مو حمله می‌کنند و باعث ریزش بسیار زیاد بر مو می‌شوند. این نوع ریزش در کودکان و بزرگسالان امکان دارد بصورت ناگهانی بوجود آید. در این نوع ریزش مو شخص دردی احساس نمی‌کند. ولی موها به صورت دسته های کوچک در قسمت ابرو و مژه ها می‌ریزند.

کچلی سر ( با نام تینیا کپیتیس )

یکی از دلایل بوجود آمدن ریزش موی سر چیست؟ عفونت قارچی در سر است که کی از مهمترین علت ریزش مو در کوودکان است. همچنینی در این عارضه شخص احساس خارش پیدا میکند  و نواحی که دچار کچلی است ، دچار التهاب ، پوسته پوسته شدن سر و قرمزی میشود.

ریزش موی سر

دلایل ریزش موی سر چیست؟

از جمله دلایلی که میتوان به ریزش مو اشاره کرد ، اختلال و مشکلات هورمونی ، استرس زیاد ، عصبی بودن و حرص خوردن زیاد و چربی کف سر و … اشاره کرد. همچنین ریزش مو میتواند به دلیل از بین رفتن فولیکول مو به وجود بیایید. از جمله دلایل دیگر ریزش مو میتوان به:

  1. ارثی
  2. مصرف دارو و یا مکمل
  3. رادیوتراپی سر
  4. زایمان
  5. مصرف مواد شیمیایی
  6. افزایش سن
  7. مبتلا شدن به دیابت و لوپوس
  8. آلوپسی آره آتا
  9. هورمون ها
  10. عفونت پوست سر ، صورت و جایی که دارای ریزش است
  11. عوارض جانبی دارو ها
  12. کشیدن موها
  13. و…

عواملی که باعث تحریک ریزش موی TE  است :

  • تب بشدت بالا
  • عفونت جدی
  • بیماری های مزمن
  • رژیم های بسیار سخت
  • استرس عاطفی
  • کمبود پروتئین در بدن و اختلال در بدن
  • مصرف دارو هایی همانند : رتینوئید ها ، بتابلوکر ها ، مسدود کردن کانال های کلسیم ، داروهای افسردگی و ضد افسردگی ، دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDS)

ریزش موی سر چیست؟

علائم و نشانه های ریزش موی سر چیست؟

کم پشتی موهای سر

این نوع از ریزش مو یکی از شایع ترین مشکلات با افزایش سن است. افزایش سن در مردان باعث عقب نشینی خط مو میشود. یک الگوی همه گانه ی رایج ریزش مو در زنان مسن‌تر، عقب‌نشینی خط مو با نام “آلوپسی فیبروزان پیشانی” است.

نقاطی دارای طاسی دایره ای یا تیکه تیکه

اکثر افراد موهای خود را به صورت مناطق طاسی دایره ای و با تکه ای در اطراف سر ، ریش ، ابرو و… از دست میدهند. در این موقعیت پوست ممکن است قبل از ریزش مو دچار خارش و یا سوزش شود.

ضعیف شدن مو و ریزش موی سر چیست؟

یک شوک فیزیکی و یا روحی توانایی دارد که باعث تصعیف مو شود > در این حال ممکن است هنگام شانه کشیدن مو و یا شست و شوی مو ، و یا حتی نوازش و دست کشیدن در موها به ریزش موهای خودتان پی ببرید.

ریزش مو در تمامی نقاط بدن

در بعضی از دوره های درمانی همانند شیمی درمانی ، میتواند باعث ریزش موهای تمامی نقاط بدن شود و سپس بعد از بهبود موهای ریخته شده شروع به رشد دوباره میکنند.

ریزش موی سر چیست؟

زمان مراجعه به پزشک

شاید برایتان سوال باشد که در بیماری ریزش مو ، چه زمانی باید به پزشک متخصص مراجعه کرد؟ در حالتی شما باید به پزشک مراجعه کنید که ریزش موهایتان مداوم و همچنین به صورت دسته ای باشد. در این موقعیت حتما به پزشک مراجعه فرمایید.

(برای گرفتن شامپو های ضد ریزش مو و ریزش موی کلی میتوانید به سایت آوای طراوت مراجعه فرمایید)

 با چه نشانه هایی باید به پزشک مراجعه کرد؟

  1. تجمع زیادی و به صورت دسته ای موها بریزد
  2. ریزش مداوم و غیر قابل کنترل
  3. جدا شدن حجم بالای از مو هنگام بستن موها
  4. و…

نتیجه گیری :

میتوانید برای درمان این مشکل (بیماری ریزش مو) از راه های درمان درست استفاده کنید تا ریزش موهایتان بهبود یابد. سعی داشته باشید از موهای خود با بهترین روش مراقبت کنید تا دچار ریزش موهای بدتر نشوید و همچنین بدانید که ریزش مو میتواند یک چیز طبیعی در بدن باشد البته تا زمانی که به آن نشانه هایی که در بالا به آن اشاره کردیم مبتلا نشوید.موهایتان را به ارامی شانه کنید ، به ارامی در حمام ماساژ دهید ، از شامپو ی مناسب استفاده کنید ، با کش درست ببندید مانند ساتن ، سفت آنها را نبندید و از روغن خای تقویت مو استفاده کنید که میتوانید در سایت “آوای طراوت” شامپو های مناسبی را تهیه فرمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *